Hamerslagdag1

De Hamerslagdag

Op het terrein van ‘Wind- en Motormaalderij Sint Petrus’ vindt op zondag 23 juni 2019 de Hamerslagdag plaats. U bent van harte welkom om deze smedendag te bezoeken en kennis te maken met het ambacht, Vanaf half tien in de ochtend is het terrein vrij toegankelijk.

Kent u of bent u een smid? Neem deel aan deze dag! U kunt al om acht uur in de ochtend terecht. Van hobbyist tot ervaren smid, allemaal welkom in een gemoedelijke sfeer.

Wind- en Motormaalderij Sint Petrus,
Nijken 24, Roggel

Een schat aan molens in de gemeente Leudal

Molens hadden vanaf de Middeleeuwen tot ver in de 19e eeuw een belangrijke functie, vrijwel ieder dorp had wel een graanmolen. De centrale functie die zo’n molen in een gemeenschap had, bracht met zich mee dat mensen elkaar ook ontmoetten bij de molen. Tijdens het wachten op de maalbeurt, wie het eerst komt, het eerst maalt, werden de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Aan het eind van de 19e eeuw verloren de molens het van de stoommachine en van de ruim 10.000 molens die Nederland ooit telde zijn er nog ongeveer 1150 over.
De gemeente Leudal is in Limburg de gemeente met de meeste molens, maar liefst twaalf molens telt deze gemeente: vijf windmolens en zeven watermolens. Elf van deze molens zijn nog in werking en voor het publiek toegankelijk. De molens zijn eigendom van particulieren, natuurorganisaties en de gemeente Leudal. De vijf windmolens die eigendom zijn van de gemeente Leudal, worden beheerd door de Molenstichting Leudal.

kaartje

Windmolens