Nieuws c

     

 Evenementenkalender 2021
  

  
   
NationaleMolendagen
  
               Nationale Molendagen   

 2e weekend van mei:
 AFGELAST i.v.m. corona

Hamerslagdag
      Hamerslagdag / Smedendag
    Molen St. Petrus, Roggel
 AFGELAST i.v.m. corona 
           
OpenMonumentenDag
     
    Open Monumentendagen   
        
 2e weekend van september:     
 11 en 12 september

MolenstichtingLimburg            
      Limburgse Molendag

 1e zondag van oktober:
 3 oktober
 

  

 Nieuwsbrieven van de molens 2021
 

             
 

    St. Antonius en Aurora

 

   

september 2021

augustus 2021

juni 2021

mei 2021

    St. Petrus      
      
jaarverslag over 2020       
    Friedesse molen     mei 2021
     

 

Voegwerk aan de St. Antonius
  

2021 Antonius voegwerk lr  

Bij de invaarten van de St. Antoniusmolen werd het voegwerk van de muren gecontroleerd en daar waar nodig hersteld. Om dit werk aan de buitenzijde van de muren te doen, moest de aanliggende grond van de molenbelt worden verwijderd en uiteraard later weer terug gebracht.

 

 

Geslaagd als molenaar
  

2021 joel  

Op 5 oktober 2021 haalde Joël Kerbel uit Baexem zijn molenaarsdiploma. Joël is 21 jaar en is daarmee een van de jongste molenaars in Nederland. In 2013 werd hij vrijwilliger op de Aurora-molen in Baexem, in 2016 haalde hij het diploma molengids en nu het molenaarsdiploma. De Aurora is nog steeds de molen waar Joël actief is.

  

 

Ondertekening beheerovereenkomst
  

2021 ondertekening   Op 23 september 2021 werd door de gemeente Leudal en de Molenstichting Leudal, in het bijzijn van veel molenaars en molengidsen, een nieuwe beheer-overeenkomst getekend. In deze overeenkomst, die een looptijd heeft van vijf jaar, zijn de afspraken vastgelegd tussen de gemeente Leudal en de Molenstichting Leudal met betrekking tot het beheer van de vijf windmolens die eigendom zijn van de gemeente.De gemeente blijft eigenaar en zorgt voor de financiering van het beheer en de Molenstichting is verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan.

  

Schilderwerk aan de molens   

 

2021 Aurora geschilderd2 2021 Petrus geschilderd2 2021 Welvaart geschilderd


In de maanden augustus-september 2021 is aan de Aurora in Baexem (zie de Nieuwsbrief van de Aurora en St. Antonius van september 2021), de St. Petrus in Roggel en de Welvaart in Horn schilderwerk verricht. De molens zien er dan ook weer als 'nieuw' uit.

 

Molenstenen billen in de Welvaart
  

2021 Welvaart billen   In de molen de Welvaart in Horn is in de zomer van 2021 onderhoud gepleegd aan de maal- of molenstenen. Molenstenen zijn voorzien van uitgehakte groeven, het zogenaamde scherpsel. Dit scherpsel is nodig om het graan te kunnen malen. Door het gebruik van de stenen, slijt het scherpsel en gaat de molen slechter malen. Op gezette tijden, afhankelijk van de intensiteit van het gebruik, moeten de groeven opnieuw uitgehakt worden, het zogenaamde billen. Bij de molenstenen van de Welvaart is dat recent gebeurd. Ook zijn de molenstenen opnieuw waterpas gelegd en afgesteld.

 

Werkzaamheden aan Wind- & motormaalderij St. Petrus


2021 StPetrus motor

2021 StPetrus baansteen                                                de oude baansteen

 

Aan de St. Petrus molen aan het Nijken in Roggel is in de eerste helft van 2021 veel onderhoud uitgevoerd. De dieselmotor, waarmee gemalen kan worden als er geen wind is, heeft een onderhouds- en herstelbeurt gekregen.

Ook is er onderhoud gepleegd aan de wieken. Het wiekenkruis of gevlucht bestaat uit twee 25 meter lange roeden. De roeden zitten halverwege in de kop van de molenas ‘verscholen’, waardoor dit deel van de roeden niet te zien is. Ongeveer eens in vijf jaar moeten de roeden losgemaakt worden en over korte afstand uit de kop van de molenas geschoven worden om deze onzichtbare delen te controleren op roest en ze te verven. Na controle en onderhoud worden ze weer terug geschoven. In molenaarstermen heet dit het doorhalen van de roeden. Het doorhalen is echt molenmakerswerk en is dan ook uitgevoerd door Adriaens Molenbouw uit Weert.

De molenas, die zorgt voor de aandrijving van de molen, draait boven in de molen in de zogenaamde baansteen. Na bijna 50 jaar draaien was de baansteen van de St, Petrus versleten en moest hij vervangen worden. In april 2021 is deze klus geklaard door de molenbouwer. Verder is het voegwerk van de stenen molenromp op een paar plaatsen bijgewerkt. Het overigens nog in uitstekende staat verkerende voegwerk uit de jaren dertig van de vorige eeuw, was op een paar plaatsen beschadigd en is nu hersteld.

  

Friedesse Molen in de steigers
  

2021 Friedesse  

In april 2021 is door de firma Haans uit Buggenum het voegwerk van de Friedesse Molen stevig onderhanden genomen. Na het bouwen van de steigers is al het voegwerk uitgekapt en opnieuw aangebracht. Vooral aan de waterkant was dat een uitdaging, het bouwen van steigers is daar niet makkelijk en daar hangt ook nog eens een waterrad. Maar het is gelukt. De voegen van de gevels zijn nu qua kleur meer in overeenstemming met het voegwerk van het molenhuis, dat drie jaar geleden prachtig is opgeknapt en weer bewoond wordt na dertig jaar. En dat was ook het doel van de Stichting Friedesse Molen, eigenaar van de Molen. “Molenhuis en molen zijn immers een eenheid,” zegt voorzitter Tjeu Scheepers, “dan moeten beide rijksmonumenten ook dezelfde uitstraling hebben.”

Zie de nieuwsbrief van de Friedesse molen van mei 2021

 

Molen de St. Petrus in 2020
  

Petrus  

De St. Petrus in Roggel heeft in 2020 307.953 omwentelingen gemaakt, het hoogste aantal dat jaar in Limburg. De molen was 133 dagen bemand en draaide op 108 dagen. Vanwege de coronacrisis was de molen helaas gesloten voor publiek en ook de Hamerslagdag en de open dagen werden afgelast.

De vloer van de meelzolder is geschuurd, de groententuin verzorgd, het kantoor opgeknapt en nog veel meer. Dit alles is te lezen in het Jaarverslag over 2020.

 

 

Onderhoud aan het binnenwerk van de Leumolen
  

herstel binnenmuren20202 bew lr  

In december 2020 kregen de binnenmuren en het vuister van de Leumolen een grote opknapbeurt. In de muren werden de scheuren hersteld en gaten voorzien van nieuwe stenen. Ook werden slechte stenen vervangen. Op delen van de muren die oorspronkelijk voorzien waren van pleisterwerk, werd nieuw pleisterwerk aangebracht. Alle witte muurdelen zijn schoongemaakt en opnieuw gewit. De scheuren in het vuister werden hersteld; op het vuister wordt het lijnzaad verwarmd om daarna de olie eruit te slaan.



Onderhoud aan het sluiswerk van de Leumolen
  

Voegwerk Leumolen  

Via het sluiswerk van een watermolen wordt het water langs de molen gevoerd:
- via de maalsluis het water om het rad aan te drijven als de molen in werking is
- via de lossluis het passerende water.
In perioden met veel neerslag kan er door de lossluis met veel kracht een grote hoeveelheid water stromen. Het voegwerk van de gemetselde sluismuren heeft daar flink van te lijden en moet regelmatig hersteld worden. In oktober 2020 vond dit plaats bij het sluiswerk van de Leumolen.

 
 

Groot onderhoud aan het molenrad van de Armenmolen
  

Armenmolen2  

De Armenmolen in Ittervoort werd in 1686 herbouwd, het metalen molenrad stamt uit 1935. Rond 1975 werden de waterwerken vernieuwd, de Itterbeek deels gekanaliseerd en er kwam een nieuwe lossluis en maalsluis.

Het molenrad was toe aan een schilderbeurt en die vindt plaats in de winter 2020/2021. De verf kan alleen worden aangebracht als het metaal van het molenrad volledig roest- en verfvrij is: dus zandstralen. Maar omdat ter plaatse te doen is heel lastig. Een familielid van de eigenaar, met veel monteurservaring, bood aan het rad te demonteren, naar een fabriek te brengen, te laten zandstralen en “moffelen” en daarna alles weer te monteren. Alle onderdelen leken eerst met bouten te zijn bevestigd, maar een deel bleek te zijn gelast en moest los geslepen worden.

  
De schoepbladen zijn door de afwijkende staaldikte, vorm en uitvoering 14 à 20 kg zwaar. Voor een goede balans van het rad moet alles in vaste volgorde worden gedemonteerd en weer gemonteerd. De dochter van de monteur (“game-artist”) zette daarom alle onderdelen in 3-D in de computer en nummerde de schoepen.

De demontage-klus is in oktober 2020 grotendeels geklaard. Onderdelen worden hersteld en de oorspronkelijk gelaste schoepenbladen van gaten voorzien om deze, net als de rest, met bouten te bevestigen. In de winter van 2020/201 is het molenrad van de Armenmolen dus tijdelijk uit het straatbeeld verdwenen.

De maalsluis-deur bleek deels verrot en wordt ook vernieuwd.

 

  

Nieuwsbrieven

Nieuwsbrief no 4, november 2019
Nieuwsbrief no 3, december 2018
Nieuwsbrief no 2, februari 2018
Nieuwsbrief no 1, april 2017


 Nieuwsarchief

Nieuws 2020
Nieuws 2019
 

 

 

© 2018 Molenstichting Leudal - All Rights Reserved. Designed By JohRem