Petrus

Molen Sint Petrus

De molen werd in 1900 gebouwd door Jean Rutten. De St. Petrus is een belt- of bergmolen, een molen met een opgeworpen heuvel rondom. Vanaf 1914 kon de molen ook motorisch aangedreven worden en dus draaien bij windstil weer. De molen heeft niet lang bedrijfsmatig gedraaid, in 1953 werd hij alweer buiten bedrijf gesteld en in 1969 aan de toenmalige gemeente Roggel verkocht. In 1975 volgde een restauratie en in 1983 werd een uit 1930 stammende Thomasen dieselmotor in de molen geplaatst zodat de molen ook bij windstil weer kan draaien. Sinds die tijd draagt de molen ook de naam St. Petrus, de patroonheilige van Roggel. De molen is eigendom van de gemeente Leudal en wordt beheerd door de Molenstichting Leudal.

Openingstijden:
zaterdag van 9.00–13.00 uur